Viktnedgången var för min skull - ingen annans

Många undrar varför jag så kallat "råbantade" och gick ner i vikt för att bli accepterad av andra runt omkring mig.

Jag gick ner i vikt för att jag mådde dåligt över vad jag såg i spegeln, vad jag såg när jag satt ner och kollade på mina lår och min mage, vad jag såg för siffra på vågen. Jag gick ner i vikt för att jag ville må bättre och bli mer hälsosam - inte för att andra tyckte jag var fet. Självklart hade det en inverkan på mig att bli kallad det så mycket, men jag gick ner i vikt för att stärka mig själv, mitt eget självförtroende och självkänsla, och för mitt eget mående. Dessutom gick jag ner dessa 30 kg under många års tid. Det var en lång process men det var smart - för nu håller jag mig på den vikten jag har. Jag råbantade INTE. Jag åt vad jag ville, när jag ville. Jag motionerade då och då, ändrade tankesätt och på så sätt, mina vänner, kommer man jävligt långt om man vill åstadkomma något. Ens inställning är otroligt viktig.

Folk håller fortfarande på att trakassera och kalla mig fula saker efter artikeln som publicerades på Metro, men jag har kommit så långt nu att ni kan hålla på hur mycket ni vill. Jag raderar negativa kommentarer och Tro mig - jag raderar negativa människor från mitt liv också. Kollar man igenom alla kommentarer så överväger de positiva kommentarerna och orden rätt rejält mycket.

Så tack för alla underbara meddelanden, texter och kommentarer ni skrivit till mig. Tack för att jag fick göra skillnad, i alla fall för en liten grupp människor. Jag uppskattar allt ni skriver, och det är många som säger att allt detta stärker dom som jag skrivit, och det var det som var poängen! Jag tycker att NI är starka och bra som delar med er av era historier också! Glöm inte det!

Jag har börjat att svara på allt ni skrivit och kommenterat, men kommer fortsätta mer imorgon. Jag är så glad för all positiv kritik jag får! Har ni några frågor så var inte rädd att kommentera!


Jag blir överväldigad med all positiv kritik jag har fått! Ni anar inte vad det gör för mig, jag blir så glad ända in i hjärtat och själen. Ni får mig att känna mig bra, som att jag spelar roll och kan göra skillnad.

Har ni något problem eller något ni vill prata om, något ni vill skriva till mig, om det så bara skulle vara en fråga, tveka inte att mejla det till mig så ska jag försöka hjälpa er.
Jag har varit med om mycket och kanske kan bidra med ett och annat tips!

Kärlek till er 💜
(null)


Tack för ert stöd.
Stoppa mobbningen!
Tillsammans är vi starka 💗




carina lindfors
2015-07-27 @ 22:12:25

Måste bara säga att du är en fantastisk tjej och det var mycket tankar som gick genom mitt huvud när jag läser om vad du gått igenom.... Djävla människor som mobbar, har folk i min närhet som mobbas för samma problem som du har haft!!! men styrkekramar till dig <3

Svar: Åh, tack så mycket fina människa. Jag blir varm inombords med alla fina ord jag får se!

Mobbning är ett oerhört stort problem som borde uppmärksammas MER så förhoppningsvis mobbarna fattar att det inte är okej.

Tack och detsamma! 💕
Amanda Asker

Veronika B
2015-07-27 @ 22:51:26

Sjukt starkt jobbat, dels med viktnedgången som var för ditt eget välmåendes skull men också för att du verkligen står på dig och inte har gått ner dig efter mobbningen. Jag har i princip varit med om samma sak och kan VERKLIGEN relateta till artikeln du skrev på Metro. Jag vet hur du har känt dig eftersom jag har känt likadant. Men år senare, ett antal kilo lättare, med en underbar familj i ryggen och massa annat positivt så har jag börjat blicka allt mer framåt. Det finns egentligen bara glädje nu :)
Fortsätt stå på dig och vara en stark människa, du kommer aldrig vara ensam mot de som hatar, ALDRIG!
Kram!

Linus
2015-07-28 @ 00:37:55

Jag läste först artikeln om dig på metro. Det var nog bland det värsta jag gjort. Så fort jag börjat läsa vred det i magen precis som under min skolgång. Hade problem i skolan jag med. Ingen tittade åt mig utan att sucka. Men en stor eloge till dig. Du är en hjälte som kan resa dig och stå upp för det som är rätt!

Linus
2015-07-28 @ 00:46:35

Jag läste först artikeln om dig på metro. Det var nog bland det värsta jag gjort. Så fort jag börjat läsa vred det i magen precis som under min skolgång. Hade problem i skolan jag med. Ingen tittade åt mig utan att sucka. Men en stor eloge till dig. Du är en hjälte som kan resa dig och stå upp för det som är rätt!

Svar: Jag kommer aldrig förstå mig på mobbare och jag vill inte ens ta mig tiden till att göra det - only a waste of time.

Hur går det för dig nu? Hoppas du har det bra.
Tack så hjärtligt för din fina kommentar och för ditt stöd.
Amanda Asker

Victor
2015-07-28 @ 05:07:19

Hej. Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva men tycker bara att det är så himla starkt av digatt gå e genom något sådant. Skriver detta till dig för jag vet hur det känns. Är 16 år, och har genom min barndom inte varit så populär bland grabbar. Allt på grund av ras, stil, elr utseende. Men jag har med tiden ändrats i utseendet, o därför blivit accepterad. Ganska sjukt va? Hur man kan bli accepterad av att ändras från "ful" till "snygg". Med tiden har även mitt självförtroende stärkts t 100%. O du har rätt. Dom skulle sett vilken bra människa man kan vara utan att se ut som värsta modellen. Jag är o kommer vara samma person på insidan som jag var då, men annorlunda på utsidan. Så jag har varit i din sits o jag stödjer dig i det som hände. Jäkligt starkt iaf att du tog dig igenom. För det är inte alla som gör...

Anonym
2015-07-28 @ 08:51:34

Starkt jobbat, har själv vart mobbad, aldrig varit stor men pga att vara ett lätt byte för andra så vet hur de är att inte vilja gå till skolan. Oavsett om du var stor eller ej så är alla människor vackra inombords å förtjänar inte å bli mobbad.

Anonym
2015-07-28 @ 11:51:41

Grymt!! Tack för att du delar med dig av din historia. 💕

Svar: Tack själv för att det uppskattas! 💕
Amanda Asker

♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥
2015-07-28 @ 14:33:33
URL: http://evahle.se

Det är riktigt starkt gjort <3

Svar: Tack Evah! <3
Amanda Asker

Tove
2015-07-28 @ 15:32:03
URL: http://karlzzzeeen.blogg.se

Fan va sjukt det är att ens utseende ska spela större roll än insidan. Människor tänker med ögonen, inte med hjärtat.

Svar: Jag håller helt med Dig där! Alla har fått en bild att ser man inte bra ut - så blir man uträknad ur idealet för hur man måste se ut.
Amanda Asker

Stbo5
2015-07-28 @ 19:44:43

💪👍❤️✌️💯

Svar: ❤️
Amanda Asker

Anonym
2015-07-29 @ 01:13:16

Såg artikeln på Metro och kollade in på din blogg. Du har kommit fantastiskt långt, jag blir väldigt rörd av att läsa allt. Hade också en tuff skolgång och kunde inte gå i korridoren utan att jag var ett "äckligt emo" som va populärt att kalla mig. Jag har också kommit långt på vägen och nu är dom allihopa små myror för mig. Tillsammans är vi alla starka!
Tack för du delar med dig av detta, de e viktigt stt det kommer ut. Glöm inte bort att du är värdefull!

Karin
2015-07-29 @ 16:00:57
URL: http://regnochsol.wordpress.com

Vilken fin berättelse. Du verkar vara en otroligt stark tjej idag och det är just såna här inlägg, såna personer, som ger mig energi och hopp! Du visar att trots att man blivit utsatt för något fruktansvärt som ett barn, kan man kliva upp, bli starkare av det och leva vidare. Så glad att metro skrev artikeln. Bara för att då får fler se, att det faktiskt går att bli starkare. Så många ger upp, eller till och med "skyller" på saker som hänt dem som barn, över hur de beter sig som vuxna. Men du visar hur fin, stark och lycklig man kan bli trots.
Kämpa på!

Svar: Tack snälla. Blir jätteglad av din kommentar!
Du har så rätt i det du skriver. Man kan inte skylla på sånt, utan man lär sig själv vilket sätt som är bäst för att gå vidare.

Kram på dig! Du verkar vara en otroligt fin människa!
Amanda Asker

Anonym
2015-08-01 @ 23:27:30

Så härligt att se att någon som vågar skriva om detta känsliga ämne. Många behöver dig. hoppas hoppas mobbing slutar..så otroligt onödigt. Faktum är att det är vanligt. Stort av dig att blogga om det, hela Sverige vet. Ngn hade skrivit ngt elakt? Isf kommer den unga omogna hen ångra sig på äldre dagar. Hen förstår inte bättre just nu. Internet försvinner inte.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

amandaaskers.blogg.se

Amanda Cecilia Johanna Asker Ankmamma till tre myskankor 🦆

RSS 2.0